lördag 3 december 2011

Amanda?

Amanda och Robin vidare i Idol och till final i Globen.....ja, varför inte? Jag gissar på att Amanda kammar hem hela skiten. Varje fredag sitter jag lika fastklistrad vid teven trots att jag bara är halvt intresserad. Datorn och min nye vän Iphonen tar upp allt större energi, märker jag!
I dag har jag och Lova besökt min mormor Gunhild och med oss hade vi en bukett julblommor och lite kakor till fikat. Tyvärr är jag där alldeles för sällan, men när jag väl kommer dit är jag så glad att jag tog mig i kragen. Jag har bara en mormor! Så är det! Under tiden vi var där damp både mamma och mammas kusin också in, mammas kusin hade också med sig en julblomma och kakor. Så mormor fick fika två gånger inom loppet av en timme, men det gjorde hon nog så gärna. Senare ikväll vet jag att syster Johanna åkte dit med varmrökt lax som de fått över från fredagsmiddagen. Jag tror nog mormor satt och undrade ikväll om hon dragit högsta vinsten på lotto;)

Hos mormor finns en korg med gamla leksaker som både mamma och hennes syskon lekt med, vi barnbarn och nu mormors barnbarnsbarn. Inte illa va? De håller än, snacka om kvalité! Tunga är de också...leksaker var mycket tyngre förr! En av grejerna i korgen var en pryl som såg ut som en svamp i trämaterial. Mormor undrade om jag kunde gissa vad det var. Jag gissade på att man skulle krossa något med den, som en mortel ungefär! Men nej, det var en pryl som användes ofta förr då någon fick hål på sina sockor. Då trädde man helt enkelt sockan över "svampen" och sockan öppnade upp sig och man kom åt lättare att sy igen hålet. Vad gör vi med håliga sockor idag? Jo, vi slänger dem!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar