tisdag 17 januari 2012

Födelsedagar x 3 denna vecka!

I dag blev mina tvillingsystrar 29 år! Den ena har 30 årskris men inte den andra! Så kan det gå! Själv hade jag nog en släng av 30 årskris, men nu inför min trettiofemte födelsedag känner jag ingenting....men visst, när jag skrev trettiofemte så kändes det overkligt! Trettiofem födelsedagar! Trettiofem år gammal. Var tar tiden vägen? Varför rusar den som om det var ett Maratonlopp? Tänk om man kunde pausa två år och sedan vara tillbaka på banan igen. Det gäller verkligen att leva livet medan man kan, njuta av alla små obetydliga händelser eftersom de en vacker dag inte kommer inträffa mer. Hur många fler dagar får jag lyfta Lova ur spjälsängen på morgnarna eller på natten när hon vaknar till? Inte många till, det kan jag lova! Hennes nya säng är snart på plats. Då kommer hon att komma gående till mig när hon vaknar mitt i natten och på morgonen när jag väcker henne kommer hon själv sätta ner sina fötter på golvet. Hur många dagar till kommer jag att få hjälpa henne på toaletten? Snart klarar hon hela den proceduren själv. Möjligtvis får jag påminna henne om att hon ska tvätta händerna efteråt. Snart är ena syrrans flicka, den äldsta, tonåring! Det kommer att gå snabbt, alldeles för fort! Jag minns när syrran kom hem med henne från BB och bäddade ner henne i en handgjord vagga av trä som syrrans sambos morfar snickrat till sitt första barnbarnsbarn! Där låg lilla Ebba Emilia nyfödd och skör. Johanna var 20 år och nybliven mamma. Vi vakade över Ebba, kunde inte titta oss mätta på henne, gick en runda i kvarteret med den sprillans nya svarta BRIO vagnen. Ebba var det finaste lilla barn jag sett. Vit, tjock hud...lagom rund och hade ögon blå som havet. I dag är Johanna 29 år och har fött ytterligare en flicka, lilla Agnes! Eller lilla och lilla...
Agnes blev stor snabbt när Lova och min andra systers flicka Hilma föddes!

Barnen är det säkraste tecknet på att tiden den rusar förbi, det är faktiskt bara att titta på dem så förstår man.

I kväll bjöd Josephine på kycklingrullader med färskost, potatisklyftor och morötter på plåt och pepparsås. Efteråt blev det kaffe med helt nybakad kladdkaka och grädde. Mamma och pappa var på plats, mormor och pappas bror Gert...och så jag och Lova, förstås! Johanna kunde inte vara med och fira sin tvillingsyster då Ebba lägligt nog (not) blivit sjuk på sin mammas födelsedag. På söndag får vi en ny chans för då är det Johanna som firar sin födelsedag. Kanske blir vi fulltaliga? Men däremellan firar pappa sin födelsedag, närmare bestämt på lördag. Han blir 63 år och tänker bjuda sin familj på smörgåstårta. Det tackar vi inte nej till.

Va härligt det är att ha en stor familj!!!

2 kommentarer:

  1. Blev genast super hungrig när jag läste vad ni ätit hos din syster. Kul med stor familj önskar jag hade en lika stor. Fick hon många presenter? Kramkram Mia

    SvaraRadera
  2. Ja du, hon fick pengar, blommor, hudkräm och någon slags "kombinations-grej" till köket...det var både handmixer och el-visp, tror jag! Kollade inte så noga;) Kram

    SvaraRadera