söndag 5 februari 2012

Hur vet man om man kan lita på folk?



Sherlock Holmes in action!

Ja hur vet man egentligen? Någon ringer och messar mig. Denne "någon" hör vanligtvis inte av sig, men nu har han börjat (det är en han) Han vill veta saker som bara jag vet, frågan är varför han vill det. Vill han det för att han är genuint intresserad och bryr sig om ämnet i fråga och vill stötta mig, eller vill han veta för att han är nyfiken, gillar han att gotta sig i skvaller eller vill han meddela sig till en tredje part. Är han en liten spion? Eller är han en omtänksam människa som vill visa sitt stöd? Svårt, det här! I vanliga fall är jag en människa som tror gott om de flesta. Visst, jag kan vara lite fördomsfull ibland och jag kan vara lite på min vakt ibland....men oftast litar jag på människor. I detta fallet är det omständigheterna som gör att det inte är helt självklart.

Rent teoretiskt kan man tyda kroppsspråk och mimik för att se om någon ljuger, och jag är ganska bra på det om jag får ta tillfället i akt att skryta lite om mig själv;) I det här faller sker all kontakt via telefon och då faller den möjligheten bort!

Lille Sherlock Holmes väcks till liv i min hjärna. Han letar febrilt efter ett svar, en lösning!

3 kommentarer:

  1. Det är ingen lätt situation. Det är alltid jobbigt att bedöma andras välvilja eller ovilja. Låt det gå ett tag till utan att du ger bort för mycket av det du vet. Är det någon som vill väl kommer han att hållas. Lycka till.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med Sandra där, vill han väl så kommer han inte vilja gräva bland detaljer, som många andra vill, host ..

    SvaraRadera