tisdag 27 mars 2012

Jag är med på ett hörn

I går kväll var det dags för ett föräldrarsamråd på Lovas dagis. Vi är tre föräldrar som frivilligt anmält oss till att läsa nya läroplaner, fundera över förbättringar för förskolan, föra vidare frågor från de andra föräldrarna upp till diskussion på mötena med mera. Vi är de andra föräldrarnas representanter, kan man säga! Snart är det dags för föräldrar - och barnträff på förskolan med fikakorg och samvaro mellan familjerna. Då är det meningen att vi i samrådet ska trycka lite mer på det här med vår roll och vad vi ska syfta till. Lagom till den träffen ska "nya" gården vara klar. Barnen ska då ha fått en asfalterad cykelväg runt huset med en depå där de ska kunna stanna och "tanka" sina cyklar. Som bensinslangar ska användas gamla dammsugarslangar, påhittigt va? Stora tunnor ska vara bensinbehållare och så ska det fixas och trixas med parkeringsplatser för cyklarna utmed cykelvägen. Dessutom har barnen fått en ny gunga, en så kallad "kompisgunga" där upp till sex barn kan sitta samtidigt. Gissa om den är populär! Det stora grönsakslandet ska fräschas upp nu inför våren och så håller de just nu på att bygga en liten damm (i miniatyrstorlek) som mynnar ut i en å som blir brant. Där ska barkbåtar och annat smått och gott få flyta för att sedan tippa i vattenfallet. Barn och vatten har alltid varit en lyckad kombination, så även här! Bakom dagis ska göras ett större vagnförråd och på sikt ska fler skuggiga oaser skapas runt om på gården med hjälp av träd, samt ett fikabord för personalen på baksidan.

Det är intressant och roligt att få vara med och påverka vad som händer på Lovas dagis!

5 kommentarer:

  1. Det är fantastiskt att få vara med och påverka sitt barns vardag. Jag sitter också med i vår förskolas föräldraråd. Förut var jag med i styrelsen, det var innan vi gjorde om till personalkooperativ.
    Just nu håller jag i den loppis vi ska ha. I övrigt är det inte många föräldrar som "bryr" sig om att tänka efter.

    Vad roligt med en uppfräschning av barnens utemiljö, den är viktig och ju bättre den blir desto mer vill de vara där. Ligger förskolan inne i samhället?

    Ha en fin onsdag, Jennie! Kramar

    SvaraRadera
  2. Det trodde jag bergsäkert att du gjorde satt med föräldrarråd! Det måste vara kul att få vara med lite mer än och bara lämna och hämta sitt barn. Det var inget sånt när mina var små
    //Carina

    SvaraRadera
  3. Jag måste skriva här att jag är urdålig på att svara på kommentarer i min blogg just nu. Som jag skrev igår, tiden rusar iväg och jag koncentrerar mig på att läsa och skriva i andras bloggar, samt försöka få in något inlägg i min egen och bli glad för de kommentarer jag får där. :)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Sandra, det är ingen fara på taket...det är inte lätt att hinna med allt...och ibland får man prioritera...fast jag är som du, jag ursäktar mig också här i bloggen när jag inte hinner svara på era kommentarer. Jag vill ju så in i norden gärna göra det;)

    Så roligt att även du sitter med i föräldrarsamrådet på er förskola! Det är givande på många sätt och jag ångrar inte för en sekund att jag är med:)

    Carina, vad var det som gjorde att du trodde det? Jag har nog nämnt det tidigare i bloggen vid något tillfälle:) Jag tror du läst det och sedan hade det i bakhuvudet någonstans;)

    Kram på er båda

    SvaraRadera
  5. Det kan vara så att jag läst och glömt för ärligt talat hade jag ingen aning om det förrän du skrev:) Tycker du verkar som gjord för såna grupper och det är positivt
    // Carina

    SvaraRadera