onsdag 27 april 2011

Dags för en livstilsförändring?

Eftermiddagspromenaden! Först sken solen på oss och sedan kom regnet. Som tur var hade vi med en tunn jacka åt Lova och det nyinköpta regnskyddet till vagen.
Som ni ser har den lilla damen en ny favortisyssla, nämligen ställa sig upp i vagnen under färd.


Klockan är 02.15 och jag sitter med en bok och några artiklar om GI. Jag kan inte riktigt slita mig. Kanske skulle denna livstilen kunna vara något för oss här hemma? Vi har aldrig provat den innan. Det är verkligen en livstilsförändring som gäller i så fall. Tänk er att helt plötsligt är massor med grädde och ost okej i matlagningen. Dessutom får jag vänja mig vid kokta ägg eftersom ägg i alla former är bra då det har ett högt protieninnehåll. Kokta ägg och jag är inte vänner i vanliga fall men vi ska nog kunna bekanta oss för ett gott syfte. I dag provade jag faktiskt att äta enligt GI modellen, eller i alla fall trodde jag det, tills jag kontrollerade mer noga vad jag stoppat i mig under dagen. Till frukost blev det som vanligt havregrynsgröt med äpple och kanel, inte helt förkastligt, men jag kunde ha valt att steka ägg och bacon i stället kanske. Det kanske bara är jag, men känns det inte lite konstigt att äta stekt mat till frukost? Steker gör man till middagen.

Ja, ni ser...vi snackar livstilsförändring!


Till lunch köpte jag en GI anpassad färdiglunch från Matlådan, tror jag det hette. Den bestod av massor med svarta oliver och fetaost, lite gurka, någon enstaka tomat och lite sallad, samt en vinegrettdressing (med socker i såg jag sen, oooops!) Eftersom det var en grekisk sallad var det inget kött med i boxen. Det kändes lite konstigt men fungerade bra. Jag blev mätt och stod mig länge! Ett rött äpple fick bli mellanmålet (som tyvärr bara blev ett under hela dagen, två är det ideala) Till middag blev det korvgryta a la Per och i stället för pasta som han och Lova åt så gjorde jag endast rivna morötter till mig själv. I grytan fanns majs, ärtor och lök också. Jag är osäker på vad man kan dricka när man följer GI så jag har druckit vatten hela dagen.


I morgon blir det den där ägg/bacon frukosten och sedan får det bli avokado med räkor och majonäs till lunch. Middagen får jag klura på! Till mellanmål i morgon ska jag testa turkisk youghurt med bär och lite hackade nötter, det ska tydligen vara kanon!


Jag kör några testdagar och så får vi se om detta kan vara något för oss, mig och Per! Lova får fortsätta att äta som vanligt med vissa inslag av GI, såklart!


Nej minsann, nu väntar sängen....den har väntat alldeles för länge i kväll!

13 kommentarer:

  1. Hej vännen!
    Skönt att du fattade min mening och inte tog illa upp. Och om några år kanske jag med kan skratta åt fula kläder ;-)

    Hur som helst, detta är ju helt sjukt för just GI blev jag med insnöad på igår. För första ggn i mitt liv. Vilket sammanträffande Jennie! Jag skulle lämna tillbaka en trave böcker till bibblan och bestämde mig genast för att inte låna nya eftersom det är så jobbigt o lämna tillbaka dem. (I synnerhet om an bär dem på axeln, har ont i nacken, och barnen valt 10 böcker var). Men så där på hyllan stod den, boken jag bara inte kunde motstå, "GI dag för dag". Och impulsiv som jag är åkte jag raka vägen till affären efter att ha bläddrat i den lite kort. Jag hade ju redan bestämt mig för att det måste bara vara min grej. Jag som älskar ost och ägg....och socker numera- så att bli avvänjd från det är verkligen på tiden!!! Så även fast vi eg inte behövde handla kom jag ut från ica 850 kr fattigare. Hm... :-/
    Så igår fortlöpte dagen enligt GI och just nu har jag ätit dag 1 frukost, nämligen omelett med rökt skinka, ost, lök och paprika i.
    Och det återstår och se om detta funkar, att leva efter då övriga familjen också vill ha mat (av mig) och alltså måste jag laga dubbelt :-/
    Oj långt inlägg... men detta är ju perfekt, du kan vi ju peppa varandra!! :-)
    Hur tänker du med det?
    Ha en fin GI-dag, det ska jag, ska luncha på stan så då kan jag välja GI och sedan blir det tacco-sallad till middag, och övriga familjen får så klart "vanlig" taccos.
    KRAM!

    SvaraRadera
  2. Alltså, hur tänker du med det gällande övriga familjen och mat... kokar du pasta/potatis vid sidan om eller får de med äta GI? För min del blir det lite svårt eftersom GI-recepten boken inte är så barnvänliga, så det blir nog i stor grad helt olika rätter, phu!

    SvaraRadera
  3. Wow=)=) Försökte sätta mig in i det en gång
    men tyckte det var rena djungeln
    Tror nog du kommer fixa det dock=)
    Lycka till kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Lycka till om du nu ska börja med det/Kajsa

    SvaraRadera
  5. Lycka till!
    När kommer fotoutmaningen i gång ?
    //Carina

    SvaraRadera
  6. Tack alla för lyckoönskningarna men jag har inte bestämt mig ännu om detta är något för oss:)Jag kör som sagt några testdagar för och se om jag tror det kommer funka. Det måste nämligen funka även för Per eftersom vi inte vill stå och göra dubbla rätter oftare än nödvändigt....och då för Lovas skull mest eftersom hon inte kan följa GI helt och hållet.

    Carina, fotoutmaningen kommer snart igen....nu är jag mest lat bara;)

    Caroline, snacka om sammanträffande:)Så kul!! Om jag bestämmer mig för detta så vill jag absolut dela detta med dig. Det gör hur mycket som helst att ha någon att utbyta tips och tankar med, peppa och bli peppad själv. Jag har hittat lite läckra recept i dag, bland annat på hemmagjord färskost som man kan ha för att dippa grönsaker till helgen. Då kan få det sen om du vill ha det:) När det gäller barnen, kan inte de äta som vi, fast att vi tillsätter kolhydraterna. Exempelvis att man kokar pasta, potatis, ris eller vad det nu är till maten plus att man ger dem bröd då och då! Jag tror inte det blir något stort problem.

    Just nu får du en månads gratis medlemskap på www.giviktkontroll.se/gibilaga
    På deras hemsida finna mycket info, receptbank, chatt,goda tips från coachen, artiklar, bloggar mm. Kan vara värt att ta en titt på kanske:) Tecknar du dig så händer inte annat än att du får vara med en månad och sedan sägs medlemsskapet upp automatiskt om du inte självmant ber om att få vara kvar som medlem.
    På så sätt slipper du tänka på att säga upp något osv! Jag är där inne och surfar runt varje kväll för att lära mig mer om metoden:)
    Har du bestämt dig för att gå med? Vad var det för bok du lånade? Jag behöver boktips!!!
    Kram på dig

    SvaraRadera
  7. Hej igen!
    Tusen tack för ditt svar!!! Boken heter "Gi dag för dag" och är skriven av han gurun/grundaren Ola Lauritzson ihop med Ulrika Davidsson. Bara såhär oss emellan, jag måste bara säga att jag idag tror att "vilken diet som helst" där man tar bort socker (alltså allt socker dvs allt godis, alla kakor, fikabröd, hemlagade pajer, chips mm mm) innebär viktminskning för mig, eftersom jag just provat den metoden för 1.5 år sedan. (Uteslöt allt socker i form av ovanstående inklusive all snabbmat i ca 6 mån gick ner ca 6-8 kg minns ej exakt). Men, det har jag ju redan testat och tycker inte att det räcker, utan vill ha ngt "större" där jag får en struktur på mina recept och mitt ätande. En ordnad mall att följa och då ledde mig slumpen till just GI, vilket jag skrev om ovan.
    Att GI förespråkar att ta bort färsk frukt och istället dricka c-vitaminbrus är ju i sig sorgligt eftersom vetenskapen säger sig ha bevisat att kroppen lättare tar upp vitaminer och mineraler om den kommer från den genuina maten/frukten... men hur som helst, det gör inget för mig för jag har ändå inte tänkt köra detta resten av mitt liv utan testar typ en månad. ;-) Så, mina tankar är, visst ingen metod är komplett, men denna metoden är värd att prova inte minst för alla nya recept man lär sig :-)
    kram!

    SvaraRadera
  8. Caroline, ja det där med att den färska frukten ska väljas bort till förmån för en brustablett känns ju inte helt bra i längden, men i de senare faserna av GI modellen får du lov att äta frukt igen. På hemsidan har de delat upp konceptet i tre olika faser och som ny befinner man sig i RIVSTARTEN som det heter. Där är det väldigt begränsat med frukt, i synnerhet banan. Jo, det kan mycket väl vara så att det räcker med att ha nolltolerans på sockret och motionera, men precis som du så vill även jag ha en mall...något att gå efter!
    Jag har ju, som du vet, gått ner tidigare med hjälp av VLCD kost (pulver) och det funkar för mig, men samtidigt vill jag att hela familjen ska lära sig äta nyttigare och liksom ändra tänket kring mat för det är väldigt lätt att hamna i onda cirklar och börja unna sig!


    På hemsidan kan man chatta med Ola himself vissa tider på dygnet:)

    Jag ska kika in om en stund och sedan ska jag besöka Ad libris för att se vad de säljer för böcker!

    Kram!

    SvaraRadera
  9. Jag måste fråga, som den novis jag är. är GI lite samma som LCHF??! FÖr det låter onekligen så. Jag har ju blivit liiiiiite LCHF på senare tid. Mest för att jag vr tvungen att börja laa mat med fett för Mamas skull. När hon sedan blev såpass stor att hon åt vår mat, så orkade jag inte laga 2 olika hela tiden. Så därav försvann alla lightprodukter från kylen. Inte drickor, men matprodukter. Sedan insåg ag att magen min mådde bra mycket bättre när jag började ta bort vete och sånt. Dock äter jag fortf potatis, ris och pasta. Och ibland någon brödbit. Alltså ingen slav under något här inte.

    Det jag kom fram till är att jag äter mindre portioner nu, iom att jag äter fullfett. Ja blir mätt och böjar må illa mycket snabbare. J är också sugen på onyttigt mycket mindre än förut. SÅ det försvann ju några kilon av si självt, utan att jag valt det. Lite jobbigt då en del kläder inte sitter som jag vill. Men jag har börjat sy in och fixa det som går. Hoppas verkligen inte att jag tappar mer nu. FÖr det har jag inte råd med =P

    Kram

    SvaraRadera
  10. .. och jag just det! Nej man äter inte bara stekt mat på dagen, utan även till frukost. Här äter vi äggrör och omelett till frukost mest hela tiden! EN och annan frukost med stekt falukorv till äggen brukar också dyka upp. =D

    Kram kram

    SvaraRadera
  11. Jag har set att på vissa ställen presenteras LCHV dieten i samband med att något står skrivet om GI så jag tror nog att de båda är ganska lika, men att den du nämner är lite modernare. Rätta mig gärna om jag har fel för jag vet inget om den du nämner (eller ni andra också som läser) De påminner ju onekligen om varandra i det som du beskriver. Precis som du så har jag blivit bättre i magen av att ta bort mycket av kolhydraterna samt att jag bara på dessa få dagarna blivit piggare och mer jämn i humöret:) Jag har i princip helt mist godissuget so far men har ätit lite mörkt 70% choklad i kväll, två bitar eller nåt. Jag blir mätt på endast lite mat och saknar inte pasta, bröd eller potatis vilket jag stenhårt troddde jag skulle göra! Fast saker och ting kan ju ändras, jag har inte ens varit i gång en vecka;) Kram

    SvaraRadera
  12. På tal om kläder som blir för stora...för mig skulle det vara en dröm...som högsta vinsten på lotto hahahaha:) Jag har flera säckar med kläder sen "innan Lova" som jag bara skulle få en lyckoboost som heter duga om jag fick på mig....men jag vet vad du menar. Det blir ju inte billigt om man får köpa allt nytt:(
    Kram

    SvaraRadera
  13. Okej, men då hade jag lite rätt i mina aningar! De verkar väldigt likt. Jag har ju gjort det jag behövt för att magen ska må bra och för att slippa göra dubbla kok. Men ja är inte helt intresserad av ändra helt som sagt.

    Förstår dig som har massa kläder du vill i. FÖr mig är det ju tvärtom! Hihi.. plus att jag inte är helt bekväm med att vara smal. Gck ner 27 kilo en gång. DÅ var jag iof väldigt stor innan, vägde typ 93 kilo. Men att sedan väga 67 kändes inte helt bra. Visst jag skulle rent kroppsmässigt äskert trivas att väga kanske 5-10 kilo mindre än nu, men samtidigt är det ju då ekonomifrågan. Jag har ett behov att ha MYCKET kläder. Gillar att variera mig. Vidare trivs jag rätt bra som size större, så jag känner ju inte riktigt drivkraften att gå ner heller.. haha..

    Kramar snyggo

    SvaraRadera