tisdag 16 augusti 2011

En mamma bakar - för en gångs skull!




I dag vaknade vi upp utan bröd och endast lite mjölk. Knas! Vad göra? Jo scones såklart, det krävs bara någon deciliter mjölk. Receptet hade jag i huvudet. Men hur sjutton formar man dem? Jo, man slänger dem i bunkar lite noncharlant på plåten så de antar olika former....det är i alla fall så jag sett folk göra. Jag var lite mer ambitiös, jag jämnade till dem lite;)


Ja, ni hör ju....jag är ingen mamma som är van att baka. Jag har inget intresse för det! Inget som helst intresse för matlagning och jag flyr gärna köket om jag kan. I morse fick jag i alla fall fram fullt ätbara scones och det är bra jobbat när det gäller mig.


När de var gräddade åke smör, ost och röd paprika fram på frukostbordet. Den lilla mjölken som fanns kvar efter baket fick Lova. Själv tog jag en kopp tee. Jag bredde en scones till Lova och gav henne den. Hon tog en tugga och spottade sedan ut den över hela köksbordet!


Eh, ja.....


- Var den inte god, Lova?


Lova skakar på huvudet och ser sur ut. Så mycket jobb för detta, såg hon ut att tänka. Jag ger upp och plockar fram krämen och lite flingor trots att jag inte tycker det är en så bra frukost, kanske mer ett mellanmål. Men å andra sidan, hur bra är scones? Lova får krämen och ser ut att dra en lättnads suck. Mjölken häller vi på krämen. Hon äter med god aptit och frågar efter mer. Hon får mer. Själv trycker jag i mig tre scones och blir äckligt mätt. Om jag får säga det själv blev de riktigt goda.


Mitt i andra portionen kräm utbrister Lova


- Djungelboken!


Jag fattar först ingenting men sedan går det upp för mig att det finns ett banrprogram på morgonen som heter så. Jag ber henne gå och sätta på tv:n. Det var ingen Djungelbok men Lova satt envist kvar. Döm om min förvåning när programmet dök upp fem minuter senare.


Snacka om tajming:)



7 kommentarer:

  1. Å va duktig du är vännen hahahah;)
    Jobbigt vakna utan bröd eller mjölk som är två viktiga saker på morgonen.Jag klarar mig på en kopp kaffe men det är ungarna jag tänker på.
    De ser faktiskt goda ut sconesen;)Hahaha ungar är inte dumma (tänker på det med djungelboken!)
    Kramkramkram

    SvaraRadera
  2. GO Jennie :) vill du baka till mig nån dag oxå ?

    SvaraRadera
  3. Gött mos=)
    kram Sandra

    SvaraRadera
  4. Som förälder ska du ALDRIG anstränga dig för mycket när det gäller mat och bak. Barnen uppskattar det lilla, det vanliga. :) Ofta sant!

    Jag älskar scones, det måste vi göra en morgon här hemma. Smör och marmelad, en kopp te och scones. Mums.

    Kram till dig

    SvaraRadera
  5. Maria, jag tackar:) Visst är jag duktig som kan baka scones (nu var jag ironisk)hahahahah!

    Johanna, javissssst, jag kan baka till dig när som, bara säg till;)

    Sandra, ellerhur? ;)

    Sandra R, nej...det är ingen risk att här blir några avacerade bak framöver...en sockerkaka eller lite muffins då och då...för Lovas skull! Hennes pappa sköter den avancerade biten så bra:) Han vill, kan och har intresse, så han får sköta den biten!


    Kram på er alla

    SvaraRadera
  6. Åh jag älskar detta onyttiga bröd.. haha.. Något som är helt otroligt gott är att byta minst hälften av vetemjölet mot grahamsmjöl och sedan byta mjölken mot vaniljyoghurt!!
    Kram kram

    SvaraRadera
  7. Kiqi, du det kan jag mycket väl tänka mig....jag måste prova ditt recept, det lät ju supergott:)
    Kram på dig

    SvaraRadera