söndag 6 november 2011

Lägenheten är städad och ljusen är tända!

Allahelgonahelgen lider mot sitt slut. Fredagskvällen spenderade jag och mina systrar med barnen hemma hos Josse. Där gjorde vi kyckling - och baconsallad med fetaost. Barnen fick godis och tittade på film. En mysig kväll med mycket bus och ett och annat bråk om samma leksak...men det är vardagsmat för oss;) I Lördags blev det en runda till lekplatsen i byn då solen strålade på himlen. Barnen lekte av sig och gungade och snurrade tills de blev illamående. Lova hade lite otur och ramlade av en gunga. Efteråt fikade vi på frallor med ost och skinka hemma hos syster Johanna mitt i deras renoveringskaos. De håller på att sätta in kamin på ovanvåningen och sätta för ett dörrhål, samt tapetsera nytt. Katten hade skadat tassen vilket barnen verkligen var duktiga med att ta hänsyn till. Katten fick vila ifred! Jag träffade min bror en snabb sväng, han jobbar i Oslo och är sällan hemma. Han verkade må bra och hade tusen järn i elden, vilket är ganska typiskt för honom.

På kvällen var jag och mamma på kyrkogården och tände ljus på flera gravar. Överallt brann ljus som tränges med nygjorda kransar på gravarna. Väldigt stämningsfullt, som vanligt! Tankarna gick till nära och kära som lämnat oss. Senare hyrde jag och Josse film och fick en mysig kväll tillsammans.
I dag, söndag, har barnen varit med sin mormor och matat änderna, krattat löv och plockat äpple. På äpplena blev det en äppelkaka efter middagen. Eftermiddagen bestod i att pyssla med pärlor. Både jag, mamma och barnen pärlade halsband, armband och på bricka.
Under tiden passade Josse på att arbeta och Johanna på att sälja avlagda kläder och annat på loppmarknad. I kväll umgås vi i familjen, Per och Lova läser i Lovas böcker och jag bloggar ett inlägg. Lägenheten är städad och ljusen är tända.

7 kommentarer:

  1. Hej!
    Låter som att ni haft en mysig helg :-)
    Här bråkas det oxå en hel del om samma leksaker, lite småtröttsamt emellanåt...
    Vi har oxå haft en mysig allahelgona :-)
    kram till er

    SvaraRadera
  2. Hej igen!
    Tack för din kommentar, ha ha ha jag tyckte det var ngt som inte stämde men kunde liksom inte komma på vad det var ha ha ha... förvirrad o trött värre!
    kram till dig

    SvaraRadera
  3. Ni har verkligen haft
    fullt upp=)
    Här är lugnt och
    magen har jag kvar=)
    Jag och Danne var
    på fest i går och
    var utklädda. Jag var
    en mycket gravid häxa
    men en snäll sådan=)
    Danne var pirat!
    Elvira var hos Dannes
    mamma och Ulf. Där
    hade hon fått godis
    i överflöd och sett
    på tecknat hela kvällen
    Kan du kolla upp vilka
    dagar som hade passat
    bäst nästa vecka?
    Kram vännen=)

    SvaraRadera
  4. Vilken panghelg! Jaq undrar bara, hur hann du med att få lägenheten städad? Eller var det Per som storstädade hela alltet? :)
    Hoppas att söndagskvällen blev en fin avslutning på en helg som denna.

    Ja, vi tycker om att spöka ut oss och larva oss för barnen. :) Tur att det är uppskattat. Lite svårt att veta hur mycket barn i den åldern tål i spökväg. Haha, det var roligt! Jag är bättre på sånt än vardagslek.

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Hej och hå fullt ös! Å lilla Lova som trillade av en gunga slog hon sig? Malcolm sprang bokstavligt talat rakt in i en betongvägg i helgen. Jag fick hjärtsnörp! Det gick bra som tur var.
    Kramkram Mia

    SvaraRadera
  6. Vilken fullspäckad men kul helg ni verkar ha haft/Kajsa

    SvaraRadera
  7. Caroline, varför ska det bråkas om samma saker jämnt;) Hopplöst!

    Sandra, jag ringer dig ang. träffen i veckan. Det ser tyvärr tight ut i kalendern:( Frågan är om magen är kvar nu??? Du svarade inte på mess i dag...kanske finns du på Mölndals förlossning just i denna stund?

    Sandra R, nej städningen var faktiskt Pers förtjänst denna gången! Det brukar vara min till 95 procent:)

    Maria, nej Lova verkade helt oskadd, men rädd och ledsen förstås:(

    Kajsa, det kan jag försäkra:)

    Kram på er alla

    SvaraRadera