torsdag 26 januari 2012

Rent vatten ur kranen- en självklarhet?

Inte här i alla fall, i dag! Ett rör är sönder någonstans i vattenledningasystemet. Experterna vet inte var och tiden den går. Jag har bunkrat vatten i spannar till toaletten så vi kan spola när vi varit där. I köket har jag tappat upp vatten på flera olika bringare för att vi ska kunna skölja av ansiktet i morgon bitti och borsta tänderna. Jag har handlat massor med vatten på flaska för att kunna laga mat och dricka vatten de närmsta dygnen.

Afrika? Nej, bara lilla Osby i Skåne

4 kommentarer:

  1. Tänk vad "bortskämda" vi är med rent vatten I huset. Det är bara till att öppna kranen så kommer det antingen varmt eller kallt vatten. När då vattenavbrotten kommer står vi helt handfallna. Såvida man inte råkat vara smart, som du, och bunkrat upp i diverse behållare.
    Så fort strömmen går här hemma, och det gör den då och då, tänker jag alltid "om jag ändå hade fyllt på en dunk med vatten imorse". De senaste strömavbrotten var vi förberedda till tänderna. Då behövdes knappt något. Blommorna fick sig en rejäl skvätt, vi spolade toaletten med en omgång och så kattvatten och kaffevatten. Det känns så dumt att bara hälla ut vattnet i vasken - det är ju rent.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte exakt samma tanke, att vi är bortskämda, när jag stod och tappade upp vatten i morse. Det är inte bara rent (vilket hade varit en lyx i Afrika) det är också antingen varmt eller kallt. Ja, herregud va vi har det bra här uppe i norden! Smart att använda vattnet till något bra istället för att bara hälla ut det sedan. Jag har nästan inga levande växter här, katten har flyttat till Per och jag dricker inte kaffe....så jag får väl ta mitt vatten till tee och matlagning;)Kram

    SvaraRadera
  3. Hur går det med vattnet är ni utan?
    //Carina

    SvaraRadera
  4. Förmodligen stryps vattnet helt för oss i morgon eftermiddag! Det är de senaste uppgifterna vi fått:(

    SvaraRadera